I morgon ska jag testa på en ny uppgift, en skattjakt!
Eleverna är indelade i 5 grupper. Varje elev får ett eget subtraktionstal, till exempel 200-189, 176-54 etc. De räknar ut sitt eget tal och dubbelkollar kompisen. Därpå adderar barnen i gruppen sina svar och får en slutsumma.
Efter det ska de lista ut mönstret på brädet ovan, en tvåhundraruta, knacka upp rätt sten och om de räknat rätt kommer de att hitta en diamant under stenen.
En typisk uppgift där jag skapar och använder Minecraft som färdighetsträning, men det är som inspiration och startskott för dem att göra motsvarande banor till varandra, för räkna, det får man.
Själva skattjakten tog inte lång tid att bygga. Mina två pojkar loggade in och byggde banan tillsammans med mig, vi satt väl en halvtimme och hade familjetid tillsammans i spelets värld. Det som tog tid var att dubbel och trippelkolla alla svar, man vill ju inte vara den som räknade fel.
Å andra sidan hade säkert det gett klassen ett par sköna garv det med. ;)
Wow, vilken underbar idé! Skulle gärna vilja veta mer hur man skapar detta!
SvaraRaderaHej! Jag byggde en stor kub, 20*20*20 små kuber. En fyrahundraruta, inte tvåhundra som jag nog skrev. Överst lade jag ett rutmönster i svart och vitt för att skilja rutorna från varandra. Under rätt stenar lade jag sedan en diamant. På vissa av rutorna lade jag en träskylt med en siffra på, så att eleverna ser vissa siffror i fyrahundrarutan, men andra saknas. Man kan lika gärna bygga en kvadrat, det var bara för att få med begreppet kub. :)
SvaraRaderaHoppas du förstår, det blir alltid lite snurrigt med ord.
Hälsningar Teresa