Engagemanget var stort, barnen förstod uppgiften även om jag inledningsvis undrade om instruktionerna var för komplicerade. Samarbetet var enormt, alla grupper lyckades, vissa efter två försök.
Vid ett misslyckande gjorde de en kraftansträngning och räknade om allt och många diskussioner uppstod om var felet kunde ligga! Jag fick möjlighet att sitta med de barn som hade problem och stötta i olika skriftliga räknemetoder.
När skatterna hittades ljöd spontanapplåd i klassrummet och barnen hoppade upp och ner av lycka!
Det jag tog med mig är att alltid ha mycket tydliga instruktioner i början, talen ska verkligen vara lagom svåra för varje barn. Ett barn fick ett för svårt tal, det var en miss från mig. Dessutom blev ljudnivån hög, men det berodde inte på stök utan på ett enormt engagemang. Kommentarerna från barnen var att det var JÄTTEKUL! Vi tränade samarbete, problemlösning, felsökning, kommunikation, procedur och skriftliga räknemetoder. Lyckad lektion! Lycklig lärare. 😄
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar