måndag 30 juni 2014

Minecraft

En app jag använder emellanåt i undervisningen är Minecraft. På vår skola arbetar vi med tema och vi har bland annat byggt upp små samhällen, både en nutida stad och en forntidsby med hjälp av Minecraft. Men fokus i denna blogg ligger kanske ändå på mina ämnen, matematik och No.

Hur kan man då använda Minecraft i matematiken? Eller den första frågan kanske ska vara varför man vill använda Minecraft? På det skulle jag svara att den första orsaken för min del är motivationen. Jag har aldrig sett en elev ta tag i en uppgift på en stencil med samma glans i ögonen som om de får samma uppgift i Mincraft, speciellt svårmotiverade elever blir lättmotiverade med detta verktyg.

Jämfört med vanliga matteappar har Minecraft både fördelar och nackdelar. Om jag börjar med nackdelen så är det lätt att vissa elever svävar iväg i något helt annat än uppgiften, något som inte är lärande på samma sätt, men egentligen är skillnaden obefintlig, man ska ha koll på vad eleverna arbetar med och att de arbetar oavsett vilket verktyg de använder.

Fördelarna med Minecraft är många. Huvudsakligen att det är så pass fritt. För den som inte vet vad Minecraft är så är en kort beskrivning att det är som ett byggspel. Man kommer in på en värld som är uppbyggd av kuber. Gräskuber, iskuber, stenkuber, jordkuber etc. Man kan hugga bort kuber, och lägga dit nya. Man kan göra utgrävningar, bygga hus, bygga vad sjutton som helst egentligen. Bara fantasin sätter gränser. Elevernas fantasi är oändlig, så bara de får en tydlig och genomtänkt uppgift (som enligt mig också ska vara tidseffektiv) så kan de åstadkomma mirakel.

Pedagogen tjänar på att vara bekant med programmet för att kunna utnyttja sin egen fantasi och se möjligheterna.

Några större isolerade matematikprojekt har jag inte jobbat med i Minecraft, däremot flera småuppgifter. De större projekten har mer hållits till svenska, So och No.

Det som är att föredra är helt klart att eleverna sköter byggandet. Att jag som pedagog gör ett jätteprojekt och låter eleverna komma in och lösa problem kan ju vara kul, någon gång, men att låta eleverna skapa uppgifter till varandra är, enligt mig, helt klart både mer utvecklande och tidseffektivt. Däremot kan man göra exempeluppgifter till att börja med och sedan låta eleverna bygga vidare!

Några exempel på vad man kan göra. Det blev lite fattigt med bilder, problem med uppladdningen, jag fyller på allteftersom jag får det att fungera.

Problemlösning och volym. "Hur många kuber har använts till detta bygge?" Det finns två korrekta svar här, eftersom man i Minecraft kan bygga med block hängande i luften. Så länge som man startar en diskussion och låter eleverna argumentera och diskutera sina lösningar så kommer man långt. Se även fördelen med att kunna väva in fysik och tyngdlag. Ett sånt här bygge tar ungefär en minut att bygga. Eleverna kan bygga egna och utmana varandra.


Du kan bygga en kub och ett rätblock. Vad är likheterna, vad är skillnaderna? (Geometri). Låt eleverna diskutera och vänja sig vid de korrekta begreppen. De kan bygga egna geometrisk figurer, vilka går att bygga, vilka går inte. Varför? Varför kan man inte bygga ett klot i Minecraft?



Vid ett tillfälle fick eleverna intervjua varandra. De fick skapa en fråga med fem svarsalternativ, till exempel "vilket är ditt favoritdjur av dessa fem". Efter det fick de redovisa intervjuerna med hjälp av stapeldiagram gjorda i Minecraft.




Efter att vi arbetat med längd byggde jag en liten tipsrunda i Minecraft. Man kan nämligen skriva små skyltar med korta texter. En typisk uppgift där jag lade ner mer tid på att bygga världen än vad det tog för eleverna att lösa den, men som inspiration för deras egna byggen var den uppgiften jättebra. De skapade egna tipsrundor till varandra där jag bestämde temat. Elever som behövde träna extra på multiplikation fick skapa multiplikationsbanor etc.



På tal om multiplikation så är Minecraft ett bra sätt att visualisera multiplikationstalen. 3*5 är självklart tre grupperingar med fem kuber i varje etc.

Jag byggde en liten vägg av tjugo kuber varav fem var vita. "Hur stor del av väggen är vit?" De kan bygga egna bråkväggar, visa vad en tredjedel är.

Om en kub är en meter lång, hur stor omkrets har då detta hus? Bygg ett hus som har omkretsen 20 meter. 

Som sagt, det finns mycket matnyttigt i denna app. Fantasin sätter gränserna. Och det bästa av allt är att jag kan ge eleverna vilken uppgift som helst i Minecraft, de tycker att allt är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar