Det är lätt att bli hemmablind. Och när man som jag arbetar på en teknikskola där alla använder modern teknik dagligen i undervisningen så är det lätt att tro att man inte kan så mycket som man faktiskt kan. På SETT-mässan i maj såg jag ett enormt intresse för en föreläsning där matematikappar presenterades. Då funderar jag om inte det kan bli en del av min blogg, att tipsa om appar jag använder i undervisningen?
(Ja, man får faktiskt börja meningar med och i vissa specifika fall, bara man inte gör det för ofta. Källa: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26020;objekttyp=lan)
Det finns en app för allt. Det viktiga är bara att man inte låter apparna "barnvakta". Valet av app/appar ska vara genomtänkt och man ska som pedagog vara närvarande för att plocka upp diskussioner som uppstår. Att sedan knyta ihop arbetet är viktigt. Om pedagogen visar att arbetet är oviktigt, hur ska det bli viktigt för eleverna?
En app jag använder mycket i tidiga åldrar är Tiokompisar. Eleverna använder det som sällskapsspel, de övar samarbete och turtagning samtidigt som de automatiserar tiokompisarna vilket underlättar huvudräkningen samt de tiotalsövergångar som komma skall. Upp till fyra barn kan spela samtidigt. När tjuvkatten kommer fram kan känslor uppstå, vems bricka ska man stjäla?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar