Att börja som lärare
För exakt tre år sedan föddes ett nytt jag. Efter några år i en annan bransch hade jag bestämt mig för att byta karriär, skola om mig till lärare och där stod jag nu. Utbildad, färsk, med ett examensbevis i handen. Det kändes stort. Det var stort, som att ta studenten igen och ha världen framför sina fötter.
Jag fick komma på intervju på två arbetsplatser och hade ynnesten att bli erbjuden jobb på båda skolorna. Båda tjänsterna lockade mig, men till slut valde jag med hjärtat och hamnade på en friskola, Freinetskolan Hugin i Norrtälje. På lärarutbildningen fick vi läsa om olika pedagogiska inriktningar och jag tilltalades stort av två pedagogiker, Howard Sterns tankar kring olika intelligenser samt Freinetpedagogik.
Ett kontrakt senare kunde jag titulera mig freinetpedagog, och där fick jag lite panik! Hur gjorde man? Hur var man en freinetpedagog? En kär kollega sa att det handlar om sunt förnuft, det gav mig ännu mer panik! Ett bra föhållningssätt till barnen, men hur visste jag att mitt förhållningssätt var bra!? Det trevande försöket, men hur? Tema, men hur? Lgr 11, Jan Björklund, läroplanen, nationella prov, sokratiska samtal, IKT-skola, appar, Ipads, matsalen, kunskapskrav, big 5, eget ansvar, klassråd, åtgärdsprogram, incidentrapporter, föräldrar, skrubbsår, akuten, utomhuspedagogik, målgrupper, centrala innehåll, skolgården, rastvakt och uppå allt det lektioner dessutom!
Tre år tog det att landa och mina kollegor och chefer har haft änglars tålamod hela vägen med mina tevande försök att hitta min lärarroll. Jag fortsätter att treva mig fram men tänker dela med mig av mitt arbete på vägen. Ibland kanske jag skriver flera gånger om dagen om andan faller på, ibland kanske inget på en vecka eller två. Men jag trevar mig fram i skolans värld, vill du gå vilse med mig och komma ut på andra sidan, kanske lite klokare, eller måhända ännu mer förvirrad? Välkommen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar