onsdag 3 september 2014

Demokrati

I tideandan som råder kan vi inte låta bli att ha ett minitema med fokus på val och demokrati. Demokratin som vi håller högt på vår enhet, då det är en av grundpelarna i vår pedagogik. Om nu inte läroplanens direktiv vore nog. :)

Vi pedagoger visade upp en liten paneldebatt där jag spelade debattledare med en lätt vridning åt miljöpartiet. En kollega argumenterade för klassråd och barns kompetens, en annan mot klassråd och för åsikten att vuxna vet bäst och att barn gör sig bäst om de håller tyst.

Debatten avslutades med en omröstning och vinnaren fick bli vår partiledare. Vem tror ni vann? Men förespråkaren för att barn gör sig bäst om de håller tyst fick i alla fall en sympatiröst.

Efter det följde diskussioner i helklass och gruppdiskussioner. Vi diskuterade frågor som "Kan det vara bra ibland att bara en bestämmer?" "Vad händer om ingen vill bestämma?" Och så vidare.

På eftermiddagen delades barnen upp i halvklasser. Den ena halvan av treor följde med mig ut på stan där vi fotograferade valaffischer. Den andra halvan hade sokratiskt samtal om betyg baserat på folkpartiets valaffisch. Är det bra med betyg, hjälper det? Barnen hade fantastiska tankar som vanligt!

 Idag fortsatte vi med att diskutera affischerna, vilket budskap fanns på dem? Hur visste man vem avsändaren var? Vad står de olika partierna för? Efter det fick barnen i klassen göra en liten miniomröstning om vem de hade velat rösta på. Vi gjorde frekvenstabeller och stapeldiagram av resultaten, räknade hur många fler röster de röda fick än de blå. Hur många fler röster fick vinnarpartiet jämfört med ett annat parti etc.

Lektionen slutade med att barnen fick skapa en egen undersökning om valfri elevnära fråga samt intervjua sina klasskamrater. De ritade ett eget stapeldiagram baserat på undersökningen och byggde sedan sitt stapeldiagram i Minecraft.

Vi avslutade med en kort avcheckning. Tummen upp om du har lärt dig något nytt (ner om inte), tummen upp om det var kul (ner om inte) och om tummen upp om det var lätt att förstå. En snabb avcheckning för mig, mitt betyg så att säga ... Många tummar upp blev det idag.

Nu håller eleverna på att skapa egna valaffischer med löften och loggor. På fredag kommer hela F-3 få rösta, vem ska vinna vårt skolval?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar