Fortsättning på tidigare inlägg om demokrati. http://trevandeforsoket.blogspot.se/2014/09/demokrati.html
Elevernas egna partier blev klara. De fick hålla sitt anförande inför 80 barn, om vad de stod för och lovade. På rasten dukade treorna upp ett röstningsbås. Alla i f-3 fick komma in, titta på planscherna, minnas anförandet och begrunda. Man blev avprickad och fick en röstningssedel där man skrev namnet på partiet eller ritade med färgpenna i samma färg som affischen.
Alla kom och röstade, lärare, rastvakter, rektor, vaktmästare, mellanstadielärare etc. Alla ville vara med!
På treornas mattelektion fick de komma med förslag på system för att räkna röster. De bestämde sig för att dela ut rösterna och räkna ihop bordsvis. Siffrorna adderade vi och vinnande parti var Djurpartiet, de lila. De stod för djuren och emot mobbing. Man ska få vara som man vill, var deras slogan.
Vi räknade hur många som röstat sammanlagt, vad var femtio procent av det? De insåg att de måste få 18 röster till för att hamna i majoritet. Alltså behövdes blockpolitik. Efter en diskussion insåg de att det gröna och röda partiet stod för samma värderingar och kom med ett erbjudande om samarbete.
De tre partierna bildade regering och fick en lektion på sig att utse en statsminister och några olika ministerposter. Efter det kom deras uppdrag, att ordna en aktivitet till sista passet på tisdagen. Finansministerns ansvar var att se till att det inte blev dyrt. Miljöministern ansvarade för möblering. Utrikesministern ansvarade för kontakten med de andra klasserna etc.
Och idag fick vi uppleva resultatet, en talangjakt. Min son, som går i trean, var helt lyrisk över detta arbetssätt. Han blev miljöminister och kan berätta mer om hur ett val går till nu, än jag kunde i högstadiet... :)
Barn är helt fantastiska.
Nu avslutar vi valtemat och går in på det stora temat om en vecka som vi kommer att hålla på med fram till jul. Spännande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar